Rettigheder på grundskoleområdet
Her finder du en oversigt over støttemuligheder på grundskoleområdet for unge med kronisk eller fysisk sygdom.
I Danmark har børn, som fødes med eller som får en kronisk eller alvorlig fysisk sygdom, ret til kompenserende undervisning, som kan sikre, at de opnår uddannelse på samme niveau som andre børn. Manglende skolegang kan have fremtidige konsekvenser for barnets økonomiske, sociale og sundhedsmæssige forhold.
Generelle retningslinjer ift. fysisk syge børn siger, at forældre, skoleledere og lærere i fællesskab må beslutte, hvor meget undervisning, barnet skal deltage i. Derudover har barnet nogle rettigheder ift. at modtage undervisning i perioder med længerevarende fravær.
Hvad har man ret til?

Undervisning på hospital
Under længerevarende indlæggelser, eller hvis barnet modtager daglig behandling på et hospital, har barnet ret til at modtage undervisning på hospitalet. Det er skolelederen på barnets skole, der har ansvar for, at barnet får den nødvendige undervisning. Men det er den kommune, som hospitalet ligger i, der skal stå for at udføre undervisningen. Der er ikke bestemte krav til, hvor mange timer, men indhold og niveau skal svare til den undervisning, barnet ville have modtaget på sin skole.

Undervisning i hjemmet
Hvis barnet er fraværende i 15 skoledage pga. sygdom, kan der igangsættes sygeundervisning, hvor eleven undervises i eget hjem af en lærer fra skolen. Det er inspektøren på barnets skole, der har ansvar for, at barnet får den nødvendige undervisning, der følger de læringsmål og planer, som gælder på skolen. Det er skolelederen og lærerne som beslutter, hvor mange timer, eleven skal modtage sygeundervisning alt efter behov, og hvor mange timer eleven har ressourcer til.

Teknologiske hjælpemidler
Teknologiske hjælpemidler kan kombineres med sygeundervisning for at sikre, at eleven kan deltage i gruppearbejde, tavleundervisning og sociale aktiviteter. Det er dog ikke specificeret i lovgivningen, hvilke hjælpemidler, hvordan det skal gøres, eller hvornår det kan tages i brug.
På trods af intentioner i lovgivningen om, at børn med kronisk eller alvorlig fysisk sygdom skal kompenseres så de er ligestillet fagligt og socialt med andre børn, sker det i mange tilfælde ikke.
En undersøgelse fra 2016 viste, at kun 7% af børn, der var berettiget til sygeundervisning, fik tilbud om det (Danske Patienter, 2016). Ofte er det fagligt stærke børn, der ikke bliver tilbudt sygeundervisning. Dette kan skyldes at skoler er økonomisk og ressourcemæssigt pressede, og det kan også skyldes manglende viden og misforstået hensyn.
Udfordringer med støtte

Økonomi og ressourcer
Skolen skal selv finde de ekstra midler til sygeundervisning, og bliver ikke kompenseret økonomisk. Mange lærere kan være skeptiske ift. teknologiske hjælpemidler, da det er op til den enkelte lærer at bruge den ekstra tid og forberedelse det evt. kræver.

Manglende viden
Mange forældre er ikke opmærksomme på retten til sygeundervisning, og mange skoleinspektører og lærere er ikke opmærksomme på, hvor stor betydning undervisning har for børn med kronisk eller alvorlig fysisk sygdom.

Misforståede hensyn
Forskning viser, at mange lærere har den opfattelse, at undervisning og skolegang ikke har stor betydning eller er en prioritet for børn, der gennemgår et sygdomsforløb eller som har en kronisk sygdom. Omvendt giver børnene i høj grad udtryk for, at de gerne vil bevare tilknytningen til deres skole.
Kilder
Danske Patienter. Skoleliv med sygdom: Hvilken støtte får børnene? Skole for mig, Danske Patienter, 2016. Læs undersøgelsen her.
Skoubo et al. School absence legislation governing in Norway, Sweden and Denmark for children with chronic illness in compulsory education. Scandinavian journal of Caring Sciences. 2024. Læs forskningsartiklen her.
Leder du efter anden støtte?
Støtte til gymnasieelever
Læs mere om hvilken støtte der findes til gymnasieelever.
Handicaptillæg til SU
Læs vores guide til hvordan du søger handicaptillæg til din SU.